Melon Farmers Original Version

Press TV

Political censoship merges with TV censorship


Iran taken down...

US authorities seize websites used by Iranian news services including the international propaganda channel Press TV

Link Here25th June 2021
Full story: Press TV...Political censoship merges with TV censorship
The US has taken down dozens of Iranian and Iran-linked news sites which it accuses of spreading disinformation.

The sites were replaced on Tuesday with notices saying they had been seized as part of a law enforcement action. They included Iran's state-run English-language propaganda channel, Press TV.

The US Department of Justice said in a statement that it had seized 33 websites used by the Iranian Islamic Radio and Television Union (IRTVU) and another three run by the Iran-backed Kataib Hezbollah militia in Iraq in violation of US sanctions. The sites had been used by components of the Iranian government disguised as news organizations or media outlets to target the US with disinformation campaigns and malign influence operations, it alleged.

Several were back online within hours with new domain addresses.

Iran criticised the seizures and warned that they were not constructive for talks aimed at reviving a nuclear deal.



Update: Pressing Problems...

Press TV banned from Intelsat satellites

Link Here12th July 2013
Full story: Press TV...Political censoship merges with TV censorship

The Iranian propaganda channel Press TV has been dropped from the Intelsat satellite.

Other channels such as Hispan TV, Al-Alam, IRIB 1 and 2 and Sahar TV were all removed at the same time, with the Luxembourg based Intelsat stating that it will no longer provide services to Iranian channels as of July 1st.

The reason given for the decision was that Intelset had to abide by US sanctions imposed on Iran's state-run radio and TV company, Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), and its president, Ezzatollah Zarghami.

But protests from the Iranian government have thus far fallen on deaf ears, in no small part due to the regime's own hypocrisy in this area. The Iranian government continues to jam signals from European satellites into Iran, a policy dating back to 2009. Among the affected broadcasters are BBC Persian, France24, the US-funded Voice of America and Germany's Deutsche Welle.

Press TV has already been banned from UK TV and from Eutelsat's Hotbird satellite.



Update: US De-Pressed...

Propaganda channel, Press TV, censored from satellite broadcast to North America

Link Here11th February 2013
Full story: Press TV...Political censoship merges with TV censorship

Press TV reports that it has been taken off the air in North America. It has been dropped from the Galaxy 19 satellite platform that allowed broadcasts both in Canada and the US.

Press TV is a prominent Iranian news station intended to broadcast propaganda that reflects an Iranian government standpoint.

Intelsat, the Luxembourg-based company that owns Galaxy 19, has made no comment on the decision.



Update: Propaganda Censored...

Hotbird satellite kicks off Iranian channels including Press TV

Link Here19th October 2012
Full story: Press TV...Political censoship merges with TV censorship

Arqiva and Eutelsat have jointly agreed to terminate broadcasts via Eutelsat's Hot Bird satellites of channels belonging to Iran. Ten TV channels in total were switched off on Monday, October 15.

The move includes Iran's international English langauge news channel Press TV, as well as the Arabic news channel Al-Alam.

The Paris based satellite operator said in a statement:

This decision was based on reinforced EU Council sanctions and a confirmation by France's broadcasting authority that the Sahar 1 TV channel that broadcast in IRIB's multiplex of television and radio services should be permanently switched off. IRIB has been informed of the termination of its contract. Transmissions consequently ceased this morning through the Hot Bird transponder.

The removal of the channels affect viewers in Europe, Northern Africa, and the Middle East but not Iran.

Update: Censors Complain when their Propaganda is Censored

19th October 2012. See  article from

Denouncing the hypocritical Western suppression of free speech, hypocritical Iranian media officials expressed 'outrage' over a decision by Europe's largest satellite providers to cease transmission of Iran's 19 state-operated satellite television and radio channels that broadcast to Europe and parts of the Middle East.

The decision came as the European Union expanded its list of sanctions against Iran over its disputed nuclear program. The satellite blackout has deprived the Iranian channels of an audience abroad that represents 200 million households.

Without mentioning Iran's censorship of many Western media outlets, the official Iranian reaction was that Europe had attacked its own values of freedom of speech. Ezzatollah Zarghami, the head of Iran's state-run radio and television organization, said:

They must understand the time of censorship is over. They want to prevent our views from being heard, but they will fail.


26th February

 Offsite Comment: Press TV should have been allowed to keep rolling...

Iran's news channel was just part of a broad spectrum of satellite propaganda that ranges from Russia Today to Fox. By Peter Preston

See article from


21st January

Update: Ofcom Censors Iranian Propaganda TV...

UK TV censor revokes licence from Press TV citing lack of UK editorial control

Ofcom has revoked the licence for Press TV to broadcast to the UK.

Ofcom cites The Communications Act 2003. Under section 362(2) of the Act, the provider of the service for the purposes of holding a licence is the person with general control over which programmes are comprised in the service.

Ofcom explained:

In the course of correspondence and meetings with Ofcom, statements made by Press TV Limited about the operation of the Licensed Service failed to satisfy Ofcom that the Licensee had general control over which programmes and other services were comprised in the Licensed Service. Ofcom therefore concluded that Press TV Limited had ceased to provide the Licensed Service in accordance with section 362(2) of the Act and that, accordingly, it was appropriate to revoke the Licence.

The Licence was revoked on 20 January 2012.


27th December

Update: Getting Propaganda Cake and Eating It...

Whingeing at UK action against Iranian Press TV whilst jamming the BBC

Press TV have issued another propaganda peice suggesting that Ofcom are set to ban the satellite channel from broadcasting with a UK licence.

Press TV writes in a website posting:

London has spared no effort in its two-year-long battle against Press TV. Its media tool, Ofcom, is now about to revoke the channel's broadcast license, hoping this desperate measure will silence criticism.

And in a coincidently timed piece, the Wall Street Journal points out that Iran is regularly jamming BBC programmes targeted at Iran:

As uprisings rolled across the Middle East this year, Iran stepped up its jamming of the BBC, Voice of America and other Western networks with Persian-language news channels. The move is intended to prevent Iranian audiences from seeing foreign broadcasts the Iranian government finds objectionable, five networks protested in a joint statement this month.

Some 45% to 60% of Iranians watch satellite TV, according to estimates from the state media company and an Iranian research center, exceeding the number believed to use the Internet. Iran so far seems to be winning a struggle to filter out unwanted TV content and broadcast its own propaganda: The country jams channels like the BBC on Western satellites even as Iran's state media company broadcasts pro-government news on some of the same satellites, and at times has aired forced confessions of political detainees.

Iran is having it both ways, said a U.S. State Department official. While they benefit from the international community's respect for 'freedom of expression' and 'freedom of the airwaves,' they deny that same right to their own citizens, aggressively jamming Persian-language broadcasts from other countries.


1st December

Update: Unbelievable...

Ofcom's unenviable job of being a political censor of a foreign propaganda channel whilst not being able to admit to diplomatic input

Ofcom has reversed its unpublished decision to revoke the broadcasting licence of Press TV, the Iranian state broadcaster's English-language outlet, as tensions rise between Britain and the Islamic republic.

Ofcom had apparently told Press TV last month that it was minded to ban it from broadcasting in the UK after the channel aired an interview with Maziar Bahari, an imprisoned Newsweek journalist, taking his words seriously when in fact the interview had been conducted under duress.

However, after hearing final submissions from the broadcaster, and amidst a crisis in bilateral relations that has seen Britain withdraw members of its diplomatic mission from its Tehran embassy after the building was stormed by protesters, Ofcom is understood to have downgraded the sanction to a fine of 100,000. Details of the sanction are expected to be published this week.

According to the WikiLeaks cables, the Foreign Office told a US diplomat in 2010 that the UK government was exploring ways to limit the operations of ... Press TV. At the time, the department warned the US that UK law sets a very high standard for denying licences to broadcasters. Licences can only be denied in cases where national security is threatened, or if granting a licence would be contrary to Britain's obligations under international law. Currently neither of these standards can be met with respect to Press TV, but if further sanctions are imposed on Iran in the coming months a case may be able to be made on the second criterion .

A Foreign Office spokesman said that there had been no government intervention in the process.


13th October

 Offsite: Ofcom Bans Press TV...

But who knows what to believe when everything comes across as propaganda

See article from


12th February

Update: Political Censors...

Ofcom to investigate complaints about extremist material on Press TV

Ofcom has confirmed it is investigating the satellite channel, Press TV, after receiving a complaint from a viewer over its extremist messages.

Press TV is Iranian based and broadcasts in English and Urdu.

Programmes on Peace TV have included praise for mujahideen fighting British troops in Iraq, labelled Jews as an enemy of Islam and made claims about the 9/11 terror attacks being an inside job .

Press TV have come in for newspaper attention as a key figure in the company, Zakir Naik, has been banned from entering the UK for extremist preaching and that his presence was not conducive to the public good . The decision, later upheld by the High Court, was based on a sermon the Mumbai-based preacher had posted on the internet during which he said every Muslim should be a terrorist .

In his failed appeal against Ms May's decision, held last November, the cleric's lawyers revealed Naik was director and chairman of Universal Broadcasting Corporation Ltd, a company registered in Britain. UBCL owns a subsidiary firm, Lords Production Ltd, which has held the broadcasting licence for Peace TV since 2007.

Conservative MP Patrick Mercer, former shadow minister for security, said: The Home Secretary dealt with Naik extremely effectively. I think she will be furious to discover he still has a licence to spread his poison on satellite television. Ofcom should revoke it immediately.

An Ofcom spokesman said: We are in the middle of an investigation about Peace TV. Ofcom will not tolerate extremism on British television, and transgressors will be dealt with.


23rd November

Fair Comment...

Ofcom finds a lack of due impartiality in George Galloway's Comment programme

Ofcom has ruled that George Galloway repeatedly breached broadcasting standards on impartiality during a series of Press TV programmes on which he described Israel as a terrorist gangster state and a miscreant, law breaking rogue, war launching, occupying state.

The media watchdog also found that Labour MP Jeremy Corbyn did not show due impartiality when he appeared on the Iranian-backed channel as a guest on Galloway's weekly Comment show.

An initial complaint against the former Respect MP and pro-Palestinian campaigner was made last February following a segment on the death of a Hamas operative in a Dubai hotel.

An Ofcom investigation found that the piece was in breach of standards for inequitably representing alternative viewpoints .

The regulator also found examples of breaches of impartiality in other episodes of Comment in May and June 2010, involving comments which could be interpreted as being pro-Palestinian and highly critical of the actions of the Israeli government and its military forces.

Under Section 5 of the Ofcom code, broadcasters must ensure that on such programmes neither side of the debate is unduly favoured.

However the report said Galloway's show did not adequately provide the Israeli viewpoint on a programme about the flotilla incident. Investigators found that when opposing views were included the material was used only to give the opportunity for the programme to further criticise the Israeli government.

In addition, it was demonstrated that Galloway treated pro-Israel viewer contributions, in a very different way to how he treated the pro-Palestinian perspective: [He] used the alternative opinions made by the viewers, which were contrary to his own, only as vehicles to punctuate what could be classed as a form of ongoing political polemic, delivered by the presenter directly to camera and unchallenged.

Ofcom said it would arrange a meeting for Press TV to discuss its impartiality procedure.

Censor Watch logo





Censorship News Latest

Daily BBFC Ratings

Site Information